Kindertherapie
We worden puur en vrij geboren. Kinderen bezitten het onbegrensde vermogen onbevangen zichzelf te zijn. Maar doordat het leven ook haar beproevingen kent, kan ook een kind pijn, emotionele blokkades en belemmerende gedachten oplopen. Daardoor kunnen ze “vergeten” wie ze eigenlijk zijn. Ook voor kinderen kan therapie dus heel zinvol zijn. Met kinderen en tieners worden alle genoemde therapieën aangepast op hun leeftijd en situatie. Met kinderen wordt vooral ervaringsgericht gewerkt.
Ik kijk wat het kind nodig heeft en ga dan oplossingsgericht te werk. Hulp van ouders, de motivatie en de veerkracht van het kind zelf en de omvang van de klacht zijn erg belangrijk in het therapie proces.
In de therapie wordt gebruik gemaakt van de kindertherapeutische communicatie. Vragen als:
- Wat doe je dan?
- Wat denk je dan?
- Wat voel je dan?
- Waar voel je dat?
- Wat vind je ervan dat je dat zo hebt?
Zo kan een kind leren hoe het zelf weer “eigenaar” wordt van het probleem. “Hoe kan je zelf weer de baas worden over dat nare gevoel?”
Er wordt met verschillende kindertherapeutische interventies gewerkt zoals: spel, visualisatie, suggesties, metaforen en imaginaties.
Specifiek voor kinderen binnen de praktijk is ook de Helende Reis (methode Brandon Bays) deze leert ze op een speelse en krachtige wijze hoe ze zichzelf kunnen bevrijden en weer die stralende IK kunnen zijn. De Helende Reis kan worden ingezet voor kinderen van 5 tot 12 jaar. Duur ongeveer 1,5 uur. Voor tieners is er een aangepaste versie!
Aanleidingen voor therapie
Psychodynamische kinderpsychotherapie is geschikt om kinderen en adolescenten met emotionele- en gedragsproblemen te helpen. In deze psychotherapievorm staat het kind met zijn geschiedenis binnen zijn gezinscontext centraal.
Aanleidingen voor kindertherapie kunnen zijn: gezondheidsproblemen, faalangst, overgevoeligheid, dood en verlies, pesten, echtscheidingen, leren leven in een samengesteld gezin etc.